Gå videre til hovedindholdet

Pebermynte-iste

På sådan en dejlig varm sommer dag, er det dejligt forfriskende med et glas iskoldt hjemmelavet iste. Og så brugte jeg ovenikøbet en af havens krydderurter, så det var da helt i top at få en meget velsmagende drik. Derfor vil jeg gerne dele opskriften med jer.


Hjemmelavet pebermynte-iste
4-5 stilke pebermynte
Grøn te (jeg havde kun en grøn te med ingefær og citron, så brug hvad du synes passer til mynten)
1 liter kogende vand
1 citron
Sukker eller kunstigt sødemiddel, som  kan tåle opvarmning

Stød pebermyntebladene i en morter og læg dem i en kande, som kan tåle kogende vand. Hæld kogende vand på bladene. Bland sukker eller kunstigt sødestof i vandet. Pres saften af citronen ned i kanden og lad te-posen med den grønne te trække i blandingen - gerne én time.


Hæld teen over isterninger og servér den iskoldt med et par mynteblade, som pynt. Hvis du har mere tilbage kan du sætte kanden i køleskabet og drikke af det senere.  Rigtig god fornøjelse :-)

Kommentarer

  1. Det lyder som en herlig drik. Jeg har mange mynter, så jeg takker for opskriften. Den ser meget ligetil ud.

    SvarSlet
  2. Lige den opskrift bruger jeg også. Det er efter min mening den allerbedste isthe.
    Jeg tror aldrig, jeg har hørt edderkoppen spinde, men jeg holder også meget af at sidde og kigge på den. Det er dybt fascinerende.

    Og, så bliver din terrasse da i øvrigt bare pænere og pænere og temmelig mondæn. Måske skulle du gemme noget af mynten til en mojito - og nyde den i sofaen, mens grillen varmer op :-)

    Solskinshilsen
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Det lyder da rigtig lækkert, den må prøves... :o)

    SvarSlet
  4. Hej Ina
    Opskriften er ganske lige til. Jeg har også en appelsinmynte, som jeg skal prøve at lave en iste af.
    Sønnen har drukket to store glas idag og bad om én mere her til aften - så smager det godt :-)

    Hej Birgitte
    Ja, vi er så glad for terrassen. Mojito i sofaen mens grillen og solen varmer - det er da en skærsommeraften-drøm :-)

    SvarSlet
  5. Hej Fru Friis
    Den er rigtig lækker og læskende i varmen. God "appetit" for hvordan siger man god .... til tørsten?

    SvarSlet
  6. Det lyder bare lækkert, så det skal jeg da også prøve imorgen :-)
    Tak for opskriften.

    SvarSlet
  7. Det må prøves, det lyder i hvert fald godt, jeg har også forskellige slags mynte i haven.
    Kan man evt. søde med honning? Jeg laver te af hyldeblomst sødet med honning, det smager også godt.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  8. Det var den! Jeg har gået som en gal og spekuleret over, hvad det var for en krydderurt jeg manglede. Det er selvfølgelig pebermynten.

    Tak for hjælpen:-)

    Ha' en dejlig dag i haven.

    SvarSlet
  9. Tak for opskriften - har netop købt mig fattig i forskellige mynter, så nu skal der laves the!

    SvarSlet
  10. Det lyder da fantastisk og må afprøves :¨)

    SvarSlet
  11. Hej Hanne
    Håber det smagte dig :-)

    Hej Lisbeth
    Jeg tror helt sikkert, at isteen kan sødes med honning :-)

    Hej Madam Bæk
    Det var da rigtig meget så lidt :-)

    Hej Anette
    Åh, mon du deler nogle af dine erfaringer ex. med jordbærmynten? Det lyder nemlig skønt med en jorbær-iste overhældt frosne jordbær istedet for isterninger :-)

    Hej Mette
    Det er fantastisk - god fornøjelse :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…