Gå videre til hovedindholdet

Snepryd eller porcelænshyacint

Der findes en lille bestand af denne hvide/sart blå forårsløgblomst med blå striber på. Løgene står i et højbed langs havehuset, som desværre er forsømt med gødning og det bærer jorden præg af. Jeg tror, at de dårlige vækstforhold bærer skylden for, at løget ikke har formeret sig i de sidste mange år. Men derfor er det nu alligevel en smuk løgplante, som lyser op med den mørke jord som baggrund. En løgplante som jeg gerne så flere af i haven.


Men jeg kommer i tvivl om, om det er en snepryd eller en porcelænshyacint? Måske der er nogle, som kan hjælpe med det korrekte navn og hvad forskellen er på de to løgplanter?

Kommentarer

  1. Jeg er ikke til meget hjælp, da jeg også kører lidt rundt i snepryd, porcelænshyacint og scilla. Men jeg tror, at det er porcelænshyacint. Jeg har nogle i en lidt mere blå nuance, som ligner meget.
    Jeg vil vende tilbage for at se, om der er nogen som kommer med nogle gode forslag til at kende dem fra hinanden på

    SvarSlet
  2. Jeg tror heller ikke det er en snepryd.
    Mit forslag:
    Persisk scilla 'Tubergeniana'og porcelænshyacint ligner hinanden rigtig meget - men man kan nok bruge blomstringstidspunktet til at identificere dem. Persisk scilla blomstrer tidlig marts og bliver også rigtig store ( større end sibiriske blå scilla) og porcelænshyacint blomstrer i april-maj.
    Mine persiske scilla i byhaven er ved at være færdige med blomstring nu - se evt. på min blog.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  3. hej igen,
    Prøv at læse med over på Kjeld Slot´s blog ang snepryd :o)

    SvarSlet
  4. Jeg kender den ikke men er heller ikke den store kender i de forskellige løgplanter..men hvor er den utrolig flot :)

    SvarSlet
  5. Hej Berit
    Det er da pudsigt, at du har rejst samme 'problematik' hos Kjeld Slot og en anden blogger (har ikke set det før idag!)

    Hej Karina
    Jeg er også vild med den :-)

    SvarSlet
  6. Jeg roder lige som jer andre rundt i de navne. Men et er sikkert. Den er utroligt smuk, så jeg kan godt forstå, at du vil have flere af dem.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  7. Ja, den er meget smuk Madam Bæk.

    Du ønskes også en dejlig aften :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

Madam Bæk's have med græsser

Jeg har fået mig én på have-opleveren -  jeg har været på besøg hos Madam Bæk, som har bloggen Et haveliv med sygdom. Jeg var inviteret i hendes have for at få inspiration til at "indføre" græsser i haven. Og der var masser af inspiration at hente.



Jeg lagde meget mærke til, at der flere steder i haven var plantet store og høje græsser ud til kanten eller i forgrunden af et bed. Jeg har altid tænkt, at det høje skal plantes bagerst, men her lærte jeg, at det ser rigtig godt ud med græsser forrest.


Her er i det hele taget brugt mange høje græsser. Jeg har det selv svært ved at få højde i bedene og har en tendens til kun at vælge stauder, som ikke er voldsomt høje. Jeg må se at få lidt højde ind og specielt i husbedet kunne nogle af de høje græsser danne naturlige rum og dermed flere bede i det lange bed.  

Græsserne er bruge på forskellige måder i haven - her som en kant langs huset. Andre steder i samspil med stauder, buske eller et-årige.




Denne rødbrune New Zealanske Star s…