Gå videre til hovedindholdet

Liguster-kugle

Forleden dag stødte jeg på en lang ranglet plante af liguster i et af bedene. Planten er en selv-såer og jeg har ikke opdaget den tidligere - den har stået godt gemt bag en rød kornel og en perikon! Første tanke var at den skulle væk, men når nu liguster er gode at klippe til hække måtte planten kunne bruges "kreativt".


Inspireret af Vivik tænkte jeg, at den måtte kunne opstammes og formes som en kugle. Så som tænkt så gjort. Jeg håber, at ligusteren kan ses på billedet - det er pinden med lidt blade i toppen! Nu skal den så klippes og pynes og så er jeg spændt på, om "eksperimentet" falder heldigt ud :-)

Kommentarer

  1. Det är kul med såna infall, koppas du blir nöjd. Annars är ju ingen skada skjedd, du kan ju ombestämma dig utan att det kostat dig något. Såna kulor är stiliga tycker jag :)

    SvarSlet
  2. Hej Mia
    Du har ret - sådanne indfald er sjove og det giver lidt uventet struktur/liv i bedene :-) Herligt at man selv kan lave kuglerne, selvom det tager en del år - forstår godt, at de ikke er billige at købe!

    SvarSlet
  3. Smart tænkt, og herligt at alle kan inspirerer hinanden. Vi vil spændt følge kugle-projektet ;o)

    SvarSlet
  4. Hej Fru Friis
    Ja, en herlig masse information, inspiration og idéer vi kan finde her i blog-verdenen :-)

    SvarSlet
  5. .......det kan det da helt sikkert Susanne - glæder mig til at se resultatet efterhånden :0)

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe
    Tror du får mere at se i løbet af processen :-)

    SvarSlet
  7. Sjovt at du nævner det. Jeg har tre liguster planter stående i overskud, som jeg havde tænkt samme tanke med ;-)

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Det skulle være nemmere, billigere og hurtigere end buskbom :O)

    SvarSlet
  9. Hej Madam Bæk
    Ja, det er da puserløjelig. Det bliver spændende at se dine - hvis du da vil vise frem :-?

    Hej Susanne
    Det er jo hele tre gode grunde til at fortsætte eksperimentet :-)

    SvarSlet
  10. Hej Susanne

    Jeg har som du prøvet at finde en almindelig selvsået liguster i haven. Det er ca. 10 år siden og i dag står den på en høj stamme med en flot kugle. Den er kun grøn i sommerhalvåret, men er egentlig også pæn nu med kuglen af tætte brune grene. Så du kan godt glæde dig til en smuk "skulptur" de kommende mange år.

    Jeg har også en anden liguster, Ligustrum ovalifolium "Aureum" med gulgrønne blade. Den står i et staudebed med en ret stor kugle, som skaber lidt ro der sommeren igennem.

    Mkh. Jørn

    SvarSlet
  11. Hej Jørn
    Det lyder rigtig godt, at det kan blive en flot kugle - dejligt at høre dine erfaringer :-) Nu skal den ihvertfald passes og plejes og så vil jeg glæde mig til, at den bliver bare lidt mere "massiv" :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…