Gå videre til hovedindholdet

Potentiale for lækre kål

Forspirede kål og passende vejr var en god kombination!

Både spidskål og grønkål har stået beskyttet i potter i havehuset og var klar til at udplantning og da vejret fortrinsvis har været overskyet i dag blev kålbedet tilplantet



For en lille måned siden købte jeg små forspirrede spidskål og grønkål på planteskolen. Jeg har erfaring for, at købes kålplanterne, når det er tid til udplantning, er planterne ofte lange i stilken og "væltet". Derfor blev kålplanterne købt tidligt i år og omplantet i hver sin potte. Planterne har stået beskyttet i havestuen, hvor de har kunne vokse sig fint store og rødderne var begyndt at vokse ud af hullerne i bunden af potten.


Da planterne blev taget ud af potterne var der fine og mange rødder ved hver plante. Jeg tænker, at de har fået et godt forspring, som gør dem mere modstandsdygtige for vejr og vind i urtehaven.

Alle kålplanter er blevet plantet dybt - noget som jeg har lært her i foråret, at det er en god idé at gøre. Det betyder blandt andet at planterne står stabilt i jorden og ikke skal bruge kræfter på at "holde balancen".


Som det ses er de plantet dybt og jeg har forsøgt, at plante så dybt, at der hvor spidskålens hoved udspringer, er placeret lige over jorden.


Ni spidskål er plantet i kantrækkerne med 40 cm mellem hver og i midterrækken er der plantet otte grønkål - på nogenlunde lige rækker.

Vanderen er igang med at vande bedet, så de kan få en god start. Og i morgen kommer der bionet over planterne, så angreb af sommerfuglelarver kan undgåes (minimeres) - vi skulle jo gerne have en masse dejlige kål gennem sommeren og efteråret.

Kommentarer

  1. De står vel nok flot, jeg håber der bliver til mange mange kål-middage

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi - ja, det bliver skønt at kunne høste knitrende sprøde kål til maden.

      Slet
  2. Åh det er rigtig forår - det er så skønt med den spiselige have! Jeg nyder virkelig at dyrke lidt spiseligt i min have.

    Jeg dyrkede spidskål sidste år, men der gik larver i dem alle - så de endte som hønsemad... Men jeg håber på en dag at kunne dyrke dem med succes!

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig - foråret er virkelig en dejlig tid :-) Også her nyder vi at kunne dyrke og hente spiseligt i haven.

      Uha ja - de sk... larver. Jeg havde bionet over mine spidskål sidste år og havde ingen larver. Men, men, men den første spidskål vi fik ind i køkkenet var fyldt med dræbersnegle unger inde i hovedet, uakk. Så her blev spidskålene også til hønsemad! Håber også at det lykkes i år for os. Har strøet Ferramol, så krydser fingre i år. Håber at det lykkes for dig - for nyhøstede sprøde spidskål er en gudespise.

      Slet
  3. Det ser riktig flott ut ! Net er nok viktig nå, her er det iallfall nok av gul sommerfugl nå.
    Ha en fin uke.:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Og bionettet er kommet over kålene, så håber virkelig, at det er gjort i tide.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.