Gå videre til hovedindholdet

Rettelse: Hvid dværgcypres - Chamaecyparis thyoides

Denne hvide dværgcypres købte jeg hos købmanden før jul med henblik på at den skulle pynte som et lille juletræ i vinduet. Den fik lidt hvidt pynt og en hvid potte - og det var det.

Nu her hvor jeg næsten har ryddet hytten for julepynt blev jeg lidt nysgerrig - hvad var det for et "juletræ" jeg havde købt, kan det blive plantet ud i haven mm?


Det viser at være en Chamaecyparis thyoides 'Top Point' - en hvid dværgcypres. Den passer perfekt ind i den lille have, da den kun bliver 60-90 cm høj og derfor vil den være rigtig fin i et staudebed.
Og så kan den gro i plante zoner til zone 4 dvs. med minimumstemperaturer på -34° til -29° og altså også her i Danmark. Jeg blev da lige lidt glad. Endnu en dejlig plante til haven og så endda en lille stedsegrøn, som jeg ikke er så god til at få ind i bedene.

Rettelse tilføjet senere
Anne Marie fra Lønbæk Planteskole har været så sød at oplyse, at den på dansk hedder en hvid dværgcypres, hvilket også er et mere flatterende navn. Beklager det forkerte navn; falsk cypres, som jeg tidligere havde skrevet i indlægget.


Og da jeg var igang med at sætte julepynten væk, så fik jeg lyst til at vise jer denne lille fyrfadsstage, som jeg har fået i gave for en del år siden. Jeg har passet rigtig godt på den, for jeg synes den er rigtig sød og unik. Den er lavet af hønsetråd og små lærkekogler, som har fået en gang "spray".

Den er lavet af en rimelig kendt kunstner, men jeg kan desværre ikke huske hvem.


P.S. Se mere om Chamaecyparis thyoides 'Top Point' på min planteblog.

Kommentarer

  1. Falsk eller ej - så er den nu sød din lille cypres. Den vil pynte i haven... jeg kan godt li dværgudgaverne... jeg kan i det hele taget godt li gran :o)
    Din fyrfadsstage er rigtig sød, pas godt på den :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  2. Jeg har også gået og kigget på mine vinter-tomme bede og tænkt, at jeg måtte have noget mere stedsegrønt - den lille jule-fætter der lyder da til at få en ret perfekt størelse :-)
    Rigtig. rigtig sød stage!
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. @ Bettina; ja, jeg er også lidt hooked på de stedsegrønne dværg-udgaver. Min have er kun på små 800 kvm, så jeg skal ikke have flere store "træer" ind og tage alt solen :-)
    Fyrfadsstagen bliver sirligt pakket ind hvert år og står godt beskyttet i 11 måneder - så den bliver passet godt på :-)

    @ Signe; ja, jeg tror den vil være perfekt i et staudebed, hvor den ikke vil tage udsynet for stauder bag ved. Jeg skal vist have fundet noget mere om de små stedsegrønne, for mine bede er også noget vinter-tomme.
    Ja, stagen er en yndling :-)

    SvarSlet
  4. Fin din lille oäkta cypress. den kommer att bli fin ute i rabatten...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  5. Hej Susanne.

    Sikken fin fyrfadsstage. Den ville jeg også passe godt på. Der er altså nogen der bare kan det der:)

    Fin lille grøn "cypres", den ville også passe fint ind her.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  6. To fluer med et smæk, ikke dårligt. Først i vindueskarmen og derefter i haven. Den er rigtig sød og størrelsen perfekt til en mindre have. Der var du heldig.
    Fyrfadsstagen er køn og speciel, godt du passer godt på den.

    SvarSlet
  7. @ Anna: enig - jeg tror den vil stå rigtig fin som baggrund for (blå) stauder og give liv i de ellers kedelige vinterbede. Og størrelsen er perfekt :-)

    @ Lise Lotte; du har fuldstændig ret i, at der er nogle hvor ingenting bliver til guld i deres hænder :-)

    @ Lisbeth; ja held beskriver det vist bedst ;-)
    Og fyrfadsstagen den er pakket forsvarligt ned :-)

    SvarSlet
  8. Hej Susanne.
    Det var dog en genial plante. Den er rigtig sød og jeg tror, den vil gøre sig godt ude i haven.
    Jeg kan også rigtig godt lide din stage. Det må være dejligt at tage den frem år efter år!

    SvarSlet
  9. @ Birgitte; det er rigtig skønt at kunne tage den frem hvert år :-)

    SvarSlet
  10. Sikke et dansk navn, jeg synes den er sød og er selv på udkik efter stedsegrønne der ikke bliver så store så den må jeg skrive bag øret:)
    Din stage er ret fin jeg kan godt forstå at du er glad for den.

    SvarSlet
  11. @ Lisbeth; ja, jeg ved faktisk ikke, om den hedder falsk cypres på dansk idet jeg bare oversatte det amerikanske "false cypres", men mon ikke! Ja, det er en lille fin én. Vivi har også skrevet om små stedsegrønne idag Tsuga som jeg tror, at jeg også skal have kigget lidt nærmere på :-)

    SvarSlet
  12. Den er bestemt ikke tosset den falske cypres. Jeg er også elendig til at få stedsegrønt ind i haven. Jeg lider nemlig af skræk for at få for høje træer i stil med de fyretræer sommerhusområder fra 60erne og 70erne er fulde af og som jeg kan se her omkring. Den her er lige mig.

    Og, stagen er fantastisk fin. Den kan jeg godt forstå, at du havde lyst til at vise frem :-)

    /Birgitte

    SvarSlet
  13. Den hedder Hvid dværgcypres på dansk. (white cedar på engelsk).
    Anne Marie

    SvarSlet
  14. Dværg lyder også pænere. Sød er den og da jeg har en have på str. med din og også må kigge efter dværg eller lille, så haven ikke drukner i store stedsegrønne gevækster, er den fin. Det var da en gevinst!

    SvarSlet
  15. De er så søde. Jeg har faktisk købt tre så børnene kunne pynte dem.

    Masser af nytårshilsner og tak for det å der er gået.

    SvarSlet
  16. @ Birgitte; jeg tror, det er noget af det vi alle ser for os, når talen falder på stedsegrønt. Ligesom de har haft rygte som "kirkegårdsplanter". Men det lyder til, at det er ved at vende i takt med, at vi finder andre alternativer til de høje, store eller brede stedsegrønne.

    @ Anne Marie; tusind tak for din kommentar - det danske navn er straks rettet i indlægget, så der ikke kommer forkerte navne i omløb!

    @ Bente; det lyder meget bedre med dværg istedet for falsk. Ja sådan kan man så let komme galt afsted. Heldigvis er der andre, som kan hjælpe :-)

    @ Marina; god idé til børnene - det ligner grangiveligt små juletræer :-)
    Tak for nytårshilsnen og du og dine ønskes et godt nytår :)

    SvarSlet
  17. Nej altså Susanne det var ikke en kritik. Det jeg mente, at der er ord, der er negativt ladede. Glemte så, at kommentere på dine lysestage, som er fantastisk. Mon ikke det var noget, man kunne prøve at kopiere? Flot er den ihvertfald.

    SvarSlet
  18. Søde Susanne........det er med at "genbruge" hvad der genbruges kan of julens skønne grønne indslag......og størrelsen lyder bestemt overskuelig....... har selv en lille australsk fyr af en slags der skal have chancen i haven.

    Skøn skøn stage......kan godt forstå du passer godt på den ;0)

    SvarSlet
  19. @ Bente; ups, det blev bestemt heller ikke opfattet som en kritik - kan godt se, at det var lidt klodset formuleret :-) Og så var detr blot en konstatering af, at det er så dejligt, at vi kan hjælpe hinanden her i blogland :-)
    Ja stagen er fantastisk kreativ. Og det var netop én af tankerne, med at vise den her - at andre kreative sjæle måske kunne få idéer til lignende projekter :-)

    @ Dorthe; du har ret i, at det er dejligt at genbruge julens vækster. Og så elsker jeg jo, at have planter i haven, som har en historie.
    Australsk fyr - det lyder spændende og eksotisk. Den må jeg vist lige have googlet :-)

    SvarSlet
  20. Fin lille stedsegrøn plante. Den skal du nok blive glad for at have i haven.
    Vi har mange stedsegrønne i vores have, selv om mange måske endnu synes, at de hører kirkegården til. Vi er rigtig glad for dem.
    Smuk lille fyrfadstage. Jeg kan godt forstå, at du passer på den.

    SvarSlet
  21. @ Aase Marie; jeg tror, at holdningen til stedsegrønne som kirkegårdsplanter er ved at vende. Og efterhånden som vi får øjnene op for de små stedsgrønne, så tror jeg, at der kommer flere ind i de små haver. Lad os håbe det, for de skaber liv i den ellers kedelige vinterhave og så er de jo skønne som baggrund for blomster :-) Jeg kan godt forstå at I er glade for jeres stedsegrønne i jeres store dejlige have :-)

    SvarSlet
  22. Skønt med endnu en gang inspiration her hos dig. Den er virkelig sød og selvom jeg i en tidligere have havde stor "angst" for "kirkegårdstræer" så tror jeg, at du har ret i at holdningen er ved at vende. Denne her tør jeg godt binde an med !

    SvarSlet
  23. @ Ulla; tak for roserne - dejligt at jeg kan være med til at inspirere :-)
    Ja sådan et lille sødt juletræ kan vi vist alle finde en god plads til :-)

    SvarSlet
  24. Det var da en rigtig fin plante at finde og flot "benarbejde" med at søge oplysninger om den.
    Sikke en fantastisk idé med den lille fyrfadsstage, den simpelthen bedårende.
    Godt nytår

    SvarSlet
  25. Sødt lille træ og at den kun bliver ca. 90cm er ret tiltalende.
    Fyrfadsstagen er super skøn, kan godt forstå du passer på den.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  26. @ Helle; jeg er nysgerrig, så derfor søger jeg tit oplysninger - Google is my friend :-)

    @ Annette; en bette én til de små haver - vi er vist flere, som gerne ser flere små stedsegrønne forslag :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.