Gå videre til hovedindholdet

Stor tusindstråle

Den store tusindstråle står stor og gul og stråler i bedet bagerst i haven - ja, den lever op til sit navn for bedet den står i befinder sig på nordsiden af huset opgivet af naboens store træer i skel og vores hus på den anden side. Og den gule farve kan ses på lang afstand - ikke ringe i et temmeligt mørkt område.


Jeg er ofte henne for at betragte knopperne, som i starten er taglagte.  Efterhånden bliver knoppen gul, og der ligger tynde tråde i et sirligt spiralmønster. For til sidst at springe ud i en stor gul midte med tynde kronblade omkring.


I bedet er der en del skvalderkål og det lever stor tusindstråle udmærket med. Jeg vil endda gå så vidt, som til at postulere, at skvalderkålen har svære kår mod den kraftige staude, som har store blade, der ikke lader lys trænge ned til den mindre skvalderkål.

Lige nu nyder vi den store tusindstråle, men det er samtidig også én af de stauder, som jeg straks er over når blomsten er visnet. For den er meget tilbøjelig til at smide frø og så sig. Men efter jeg er begyndt at klippe de visne blomster væk, så lever jeg i fuld fredelighed med planterne, nyder at skvalderkålen begrænses og at den lyser op i det mørke hjørne.

Kommentarer

  1. Jeg synes det er en meget smuk plante, og har den selv i haven :-)

    SvarSlet
  2. Tak for det lille kursus i Tusindstråle. Jeg har lige anskaffet mig den, så den er ikke så stor endnu, men det kommer, kan jeg forstå.

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot, din tusindstråle.
    Den kendte jeg slet ikke... så den må jeg vist have set nærmere på ;-)

    SvarSlet
  4. Det lyder som en god kombination, når nu skvalderkålen også vil være der.
    Det er en flot plante. Jeg kender den heller ikke, men den er vist et bekendtskab værd ;-)

    SvarSlet
  5. Det er meget sjovt at betragte, hvordan forskellige blomster er "pakket sammen" i knopperne og folder sig ud på forskellig vis :-)

    SvarSlet
  6. Jeg er vild med tusindstråle. Jeg forsøgte at købe en på planteskolen tidligere på året, men de havde den ikke hjemme. De skaffede den dog beredvilligt og jeg hjembragte den stolt og 70 kr. fattigere. Senere tilbød en kolonist i min forening at jeg da bare kunne hente alle dem jeg vil have i deres have. Hmm.... ja, jeg har selvfølgelig gravet et par stykker op hos dem, og håber at de vil brede sig lidt og dække min kompostbeholder lidt til.

    Så vidt jeg ved findes den i øvrigt vildt visse steder i Danmark.

    SvarSlet
  7. Det er en rigtig fin blomst som jeg ikke kendte i forvejen. Jeg er sikker på at den vil passe godt ind i mit nye gule bed, så jeg må på jagt efter frø :-)

    SvarSlet
  8. Jeg har den også. Bliver lige forundret hvert år - over dens grokraft. Og man skal endelig huske at klippe de visne blomster væk, for det er en flittig 'selvsår' :O)

    SvarSlet
  9. Det er en plante, som jeg er faldet for, men desværre ikke har flads til.

    Ha' en dejlig aften;-)

    SvarSlet
  10. @ Vivik; Enig, smuk og stor :-)

    @ Lisbeth; hvis det er stor tusindstråle du har, så bliver den op til to meter høj

    @ Hanne; ja. det er én af de stauder, som er nemme at have med at gøre og som kan gro i halvskygge :-)

    @ Ina; den er anbefalesesværdig til skvalderkå, hvis de rer plads til to meter høje planter i det aktuelle bed :-)

    @ Signe; ja det er fascinerende at se hvordan knopperne er pakket på de forskellige blomster :-)

    @ Rikke; naj hvor ærgerligt! Men skønt at du har fået en del mere, for jeg er sikker på, at den hurtigt vil dække kompostbeholderen :-)

    @ Mette; hvis du vil huske mig på det senere, så vil jeg gerne sende dig nogle frø - der er masser at tage af :-)

    @ Susanne; enig, den gror som bare pokker og blomstrer over en lang periode. Men man SKAL være efter den, for ellers har man den over det hele!

    @ Madam Bæk; du har ret - den kræver plads med sine to meter i højden!

    SvarSlet
  11. Hvor er den fin ..Mine svigerforældre har en meget stor have og de spurgte mig faktisk forleden om jeg ikke ville have en tusindstråle af dem..Så det var med stor interesse jeg læste dit indlæg..Man kan vel godt plante den så den fremstår som en solitær staude ?
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  12. @ Karina; jeg tror helt sikkert, at den kan stå som en solitær staude - den fylder godt i bunden og vælter ikke så let. Jeg har dog en støttepind ved den, da den gerne vil strække sig efter lyset, men da den er så stor, er pinden ikke at se. God fornøjelse med tusindstrålen :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.