Gå videre til hovedindholdet

Jordbærplanter

Tusind tak for alle jeres kommentarer vedr. mailadresse og spam-mails. Jeg har besluttet at give det en chance, så derfor har jeg tilføjet min mail-adresse på bloggen. Og så til noget helt andet.

I foråret plantede jeg en række jordbærplanter i bedet langs stakittet i urtehaven. Sandt at sige så var solsortene hurtige til at "plukkke" de få modne bær der var - vi nåede kun at smage et par enkle af dem.

Jordbærplanterne blev plantet i jord der var tilsat en del kommune-kompost. Og det kan ses på bladmassen, at de har fået noget at leve af i foråret. Nok også derfor, at de ikke har givet det store udbytte i sommers.


Så inden vinteren sætter ind var det tid til at fjerne alle udløberne og dem var der mange af - som i rigtig mange.  Udløberne måtte jeg grave op, for de havde alle sat nogle flotte og kraftige rødder. Og det tog faktisk en del tid at få "navlestrengen" klippet til moderplanten for - hvem var barn af hvem?

En del udløbere blev smidt i en plastiksæk, som senere skal afleveres på kommunens containerplads.


Og alligevel var der rigeligt til at sætte en ny række. Jeg valgte at beplante et af højbedene med en række rundt i hele kanten. Jeg ved ikke helt hvor klogt det er. Overvejelserne går på om det vil tage for meget plads i højbedet, så pladsen bliver for knap til grøntsagerne. Nå, det må tiden vise.

Det gav noget luft i jordbær-rækken. Så nu glæder vi os til næste år høst, hvor det er anden års planter og det år, hvor jordbærrene giver det største udbytte med de største bær. Men da vil vi ikke dele. Der skal et net hen over rækken, så solsortene ikke kan får fat i dem før os.



Jordbær har vi dog endnu - tror dog ikke vi kommer op at toppes med solsortene om dem!

Kommentarer

  1. Godaften Susanne.De ser da rigtig flotte ud i bladene dine jordbærplanter.Så vi må da håbe på at du får nogle dejlige bær til næste år.
    Det kan da godt være at jordbærene breder sig i dit højbed,men så er der jo ikke andet at gøre end at flytte dem.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig - jordbærbladene ser rigtig sunde ud, så mon ikke der er baggrund for en dejlig høst til næste år :-)
      Og du har så evig ret - bliver de for kraftige i højbedet, så er der ikke andet at gøre end at flytte dem.

      Slet
  2. Jordbær breder sig voldsomt, synes jeg, så det kan være du fortryder det. Men så må du ud og fjerne flere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes også jeg kan se, at de breder sig en del - men så må jeg jo, som du også skriver, bare fjerne dem.

      Slet
  3. Jordbærplanter breder sig ret så meget.
    Enig med dig i, at du nok ikke kommer op at toppes med solsortene om de sidste jordbær.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, hvis jordbærrene ikke er modne, så er der vist ingen slåskamp om dem.
      Jeg må holde et øje med jordbærplanterne og se om de bliver for omfangsrige.

      Slet
  4. Jeg har jordbær - de små skovbær som bunddække flere steder i haven. Jeg synes de er så fine. Især dem med lyserøde blomster holder jeg meget af, og de blomstrer såmænd også endnu. Men bær har jeg ikke på nogen af mine nu. Men det har nu også været en meget mild november måned.

    SvarSlet
    Svar
    1. De kan være rigtig søde de små lyserøde prydjordbær. Jeg havde de små skovjordbær, men syntes de bredte sig for voldsomt. Har forsøgt at flytte dem, men de vil ikke gro i det tørre hjørne, hvor jeg syntes de skulle være.
      Dejligt at du endnu har blomster på dine jordbær :-)

      Slet
  5. De når nok ikke at modne, men jeg har også grønne jordbær nu.
    Jordbær breder sig, men jeg synes nu ikke, at det det er noget problem at fjerne dem. Vi hører jo til dem, som færdes ofte i haven, så det gror ikke sådan til ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg må være efter dem inden de rigtig når at sætte rødder og brede sig for meget.

      Slet
  6. Det er da en praktisk smakfull bunndekker. Jordbær har det ikke blitt mye av her siste par år for det har vært for mye regn, men blad, det blir det massor. Og luke, det er da en sann fornøyelse ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejret har ikke været det bedste jordbær-vejr de sidste par år - heller ikke i Danmark. Vi må håbe på mere varme og solskin i den kommende sæson, så vi kan få et større udbytte.

      Slet
  7. .....uhm - det kan være det bliver til lækre røde julejordbær ;0) Har lige læst op på dine før og efter billeder af blåbærbedet - og hold da op det lys det har givet at få fjernet lidt.....skov stemning er godt men det er lys og blå himmel sandelig også :0)

    ....har haft de samme tanker om mailadr. som dig og har den ikke på - men overvejer om jeg skule prøve igen.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Så tror jeg at jeg må spraye det rødt, hvis det skal være et julerød julejordbær - men lyder suverænt dejligt :-)

      Ja, i vores små have skal vi passe på ikke at få for høje og skyggefulde træer - vi vil jo også gerne have nogle skønne blomstrende planter og de kræver lys. Så må vi tage på udflugt og nyde skovstemningen.

      Jeg har - som et forsøg - lagt min mailadresse på. Så må jeg evaluere senere. Men det er ulige nemmere at kontakte bag om bloggen, hvis der er en mail-adresse.

      Slet
  8. jeg havde det samme problem med jordbærerne for en del år siden, da jeg plantede dem i kommunejord fra genbrugspladsen !! udbyttet var elendig ;(
    - og efter at jeg SELV er begyndt med min egen kompost, er udbyttet blevet vældig godt :)
    - jeg bruger slet ikke kommunejorden mere i min have, du skal huske på at det er et MEGET DØDT materiale !! ingen næring eller microorganisme som planterne har brug for !!! men brug det til evt. at blande sammen med andet jord / muld !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm og jeg tænkte, at kommunekomposten var for næringsrig, hvilket stimulerer bladvæksten til fordel for bærsætningen. Men er enig med dig i, at der ikke er mikroorganismer mm i kommunekomposten - på den måde er den død. Jeg har brugt kommunekompost i alle mine højbede i foråret og jeg oplever, at der er masser af orm i jorden nu, som også er rimelig luftig.

      Jeg har startet min egen kompost, som jeg håber, at jeg kan tage af til foråret - mums det glæder jeg mig til og det skal helt sikkert berige urtehavejorden, så mine urter kan få det godt :-)

      Slet
  9. Dejligt med jordbær- jeg har bestemt også en masse der skal graves op til næste år, de breder sig volsomt, selv ud af deres højbed :) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som om, at dine jordbær også har det godt. Men ligefrem ud af højbedene, så breder de sig voldsomt. Men det bliver nu skønt med egne jordbær til næste år :-)

      Slet
  10. Hej Susanne. Dejligt med jordbær. Jeg synes, det er en god idé at plante rundt i kanten i højbedet, det er både nemt at plukke og dekorativt og jeg tror ikke de tager al pladsen. Jeg har for første gang lavet et jordbærbed i vores have og købte et net billigt i Netto i sensommeren, som jeg vil lægge over planterne for jeg vil nemlig heller ikke dele!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også det jeg tænkte om jordbærene. Og bliver det en succes, så vil jeg plante en ny række om næste bed til næste år og 3. bed det 3. år osv. På den måde kommer der helt naturligt et sædskifte.

      Lyder dejligt med et jordbærbed i jeres have. Skønt at kunne gå i haven og putte et solvarmt, nyplukket rødt jordbær i haven - det er (én af) lykken ved egen urtehave :-) Det lyder som sådan et net, jeg skal have fat i. Vil du lægge det over planterne eller vil du sætte et slags stativ op, så nettet ikke ligger direkte på planterne?

      Slet
  11. Jordbær er simpelthen sommerens gave til den flittige og tålmodige haveejer, men skal der blive til mere en et par hapsere kræver det jo en hel del plads synes jeg. Plads er desværre en mangelvare hos os, men jeg har da en jordbærkrukke, bærerne får den lille søn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at det tager en del plads - dejligt at sønnen kan få lov at smage de små himmerigsmundfulde. Kan selv huske smagen af de solmodne bær fra jeg var barn :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad