Gå videre til hovedindholdet

Det går SÅ stærkt!

Tempoet er højt i haven både hvad angår planternes vækst og ligeså med at få gnavet dahliaerne ned!

Nedenstående to fotos af dahliaer er en del af det gode tilbud, som jeg plantede ud for mindre end en uge siden. De var lidt usle ved udplantning, men havde trods alt masser af knopper og noget fint grønt løv. De skulle have lidt kærlig pleje og så ville de helt sikkert komme med en fin blomstring - troede jeg!


Men dræbersneglene ville det anderledes - de elsker dahliaer. På ovenstående har de fået gjort kål på alt det grønne løv og kun knopperne står tilbage på lange stængler. Det tog ikke mange dage! Det er trist, at vi har fået denne invasive snegle-art ført ind i landet fra Sydfrankrig og den Ibiriske Halvø. Og det fugtige klima vi har haft i den seneste tid, gør absolut ikke problemet mindre!


Åbenbart tager dræbersneglene én dahlia af gangen, for denne står endnu med noget fint løv. Men igår aftes på min aftenrunde efter dræbersnegle fandt jeg ikke mindre end ni snegle på den - to middelstore brune og ni små grå, som endnu ikke har taget farve. Yakk!

Grokraften er også rigtig stor i haven i disse dage. Masser af vand fra oven spædet op med varme og idag en dejlig solskinsdag. Græsplænen gror så det knager og alle planter i bedene ser grønne og meget vitale ud.


Og staudeærteblomsterne blomstrer for fuld udblæsning. Stativet står nu smukt pyntet med sart pink og pink blomster - det er en farvefuld fornøjelse at se på.

Og jeg har travlt med at klippe afblomstrede blomster væk. Det er rigtig vigtigt at klippe dem af for at stimulere blomstringen. Det er givtigt på et-årige ærteblomster og omend vigtigere på staudeærteblomsterne. Og så har vi altid et par vaser i huset med ærteblomster - de er så yndige i små vaser!

Kommentarer

  1. Det ser rigtig godt ud med ærterne :-)

    Men trist skæbne for din dahlia. Jeg er godt nok også ved at være træt af de ækle snegle :-(

    SvarSlet
  2. Hej!

    Jeg er enig, ærteblomster er rigtig søde.

    Træls med dahliaerne. Har du prøvet med Ferramol? Det virker her. Du kan smide en tynd bræmme rundt om planterne, så kan sneglene ikke komme til dem uden at spise lidt Ferramol først. Muhaha...

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  3. @ Signe; ja det er træls med disse til komne ulækre sngle

    @ Ungersvenden; jeg har Ferramol stående men vil ikke bruge det, da jeg har vinbjergsnegle i haven og de bliver også dræbt af Ferramol. Jeg værner om vinbjergsneglene, da de er nyttedyr og bla. spiser dræbersneglenes æg. Men det er en let og ubesværet metode til at bekæmpe dræbersneglene.

    SvarSlet
  4. Hej igen

    Nå ja, så kan jeg godt forstå, du ikke bruger det.

    Jeg så ellers denne opskrift på en Ferramol-fælde, som vinbjergsneglene ikke kan gå i.
    http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/H%C3%A5ndv%C3%A6rk/20060713133809.htm
    Det kan være, du kan bruge det til noget.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  5. @ Ungersvend; det er da et supergodt tip og tallerknen gør jo, at selvom det regner så holdes Ferramolen tør. Hvis det regner imorgen, så er det lige vejr til at få kreeret et par fælder eller tre af denne slags. Og én af dem skal helt sikkert placeres ved siden af dahliaerne. Mange tak for det super-anvendelige tip :-)

    SvarSlet
  6. Det var dog et supergodt råd, Ungersvend. Tusind tak for det :-)
    Jeg har også dræbersnegle OG vingbjergsnegle, så jeg er heller ikke glad for at bruge Ferramolen.
    På et tidspunkt bar jeg alle mine vinbjergsnegle ud i forhaven, for dræbersneglene er i baghaven. Og så spredte jeg Ferramol deromme. Men de skøre kræ kravler tilbage ligeså hurtigt som jeg bærer dem derud :-D
    Jeg må også indrømme at jeg ind imellem er ved at tude over de dræbersnegle når de ødelægger planterne. Jeg har intet imod at dele min have med alle dyrene, og jeg har altid ladet sneglene være, for jeg kunne godt undvære et blad eller to til dem. Men dette her er jo vanvid :(

    SvarSlet
  7. @ Hanne; ja de ulækre bæster er grådige og nøjes ikke med et blad eller to - de raserer hele planter. Vi må igang med at lave en fælde i dette regnvejr. God arbejdslyst :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er det vildt at det kan gå så stærkt med sneglene. Fælden er da helt sikkert værd at afprøve.
    De er SÅ smukke dine ærter.
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  9. @ Mette; Ja ærteblomsterne er rigtig fine og produktive :-)

    SvarSlet
  10. Det er nogle flotte ærteblomster på dit stativ. Synd med din dahliaer, de er bare så væmmelige at have de snegle. Vi indsamler hver aften og klipper dem.

    SvarSlet
  11. @ Gitte; ja de er væmmelige - her samler jeg også hver aften og forsøger også om morgenen, yakk - jeg bryder mig ikke om det!

    SvarSlet
  12. Hej Susanne.
    Jeg forstår godt du er træt af dræbersneglene. Der er også mange i vores have, det er som om, at jo flere vi fjerner jo flere kommer der!!!
    Mine små fine Dahliaér så ud lige som dine efter massive angreb fra sneglene, min mand har så hver aften når han alligevel er ude og lyse orm (han er lystfisker ;-) )taget alle de snegle han har set.
    Så selv om jeg troede mine Dahlia måtte graves op og udskiftes er de kommet sig fuldstændigt. Nu har sneglene så bare kastet deres kærlighed på nogle salater jeg har stående, men heller min salat end mine skønne blomster.
    Der er nok ikke andet at gøre end at vænne os til at gå på sneglejagt om aftenen, sætte fælder op, og hvad man ellers finder på.
    Forsat god sneglejagt.
    Sommer???hilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  13. @ Marianne; Dejligt at høre, at dahliaerne kommer sig igen, så jeg ikke behøver grave dem op igen :-)
    Kan kun give dig ret i, at hellere salat end blomster. Men nu heller ikke så lækker at tænke på, at sneglene har været forbi salaten før den spises - jeg er nok lidt hysterisk!!

    SvarSlet
  14. Du kan være ganske rolig Susanne, den salat sneglene har været på spiser vi ikke ;-D
    Jeg har heldigvis salat 2 andre steder i haven, hvor de ikke har været. For jeg er nemlig også ret hysterisk med den slags :-D
    Sommerhilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  15. @ Marianne; Godt at høre, at I passer på:-) Hvor er der mange små dræbersnegle-unger lige nu - det vrimler med dem. Men hellere få dem væk nu, så de ikke bliver store og ulækre :-/

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.