Gå videre til hovedindholdet

Den skønneste rose

To ud af tre roser er sprunget ud i bedet langs huset. Roserne har stået der i mange år og var ved at blive kvalt, da vi overtog huset - ja jeg vidste faktisk slet ikke, at der var roser i bedet. Måske har det været et smukt bed engang, men da vi overtog var hele bedet ved at blive overtaget af efeu, efeu og atter efeu.


Nu er jeg ikke så gode venner med efeu, så for nogle år siden gik jeg igang med at fjerne efeu'en. Og pludselig dukkede der tre roser op i bedet. Tre roser som bar præg af, at de var ved at blive fortrængt af den  alt omsluttende efeu.

Roserne kom frem i lyset og er år for år blevet større, men er stadig ikke store kraftige planter. Men foreløbig får de lov at blive stående, for de har vist, at de er overlevere. Og blomsten er enkel og smuk, så det passer fint ind i mit 'have-billede'.


Men den skønneste rose idag er sønnike, som fylder 11 år - hvor tiden dog går alt for hurtigt! Han var længe undervejs og vi måtte en del igennem, før vi var så heldige, at han kom til verdenen. Men han var hele ventetiden værd, for han er den dejligste søn, man kan forestille sig og kærligheden til ham er så stor, at det indimellem kan tage luften helt fra os. Hjertelig tillykke kære søn :-)

Kommentarer

  1. Hjertelig tillykke med ham !!

    Smukke roser. Efeu raserer også her flere steder og får, hvad den fortjener.

    SvarSlet
  2. Hjertelig tillykke med din snart store søn... ja, tiden flyver så hurtigt.
    Den hvide rose er meget smuk og enkel, og den røde ligner én som dufter godt :-)

    SvarSlet
  3. Stort tillykke med din søn, det er en dejlig dag at have fødselsdag på.
    Har også selv en dejlig søn der fyldte 11 år i lørdags, de vokser alt for stærkt de banditter.
    Nyd dagen

    SvarSlet
  4. Hej Diane
    Tak :-)
    Ja, man skal godt nok være over efeu, for at begrænse dens fremfærd!

    Hej Hanne
    Tak :-) Ja alt for hurtigt flyver tiden - men hver sin alder hver sin charme :-)
    Sjovt nok er det den hvide som dufter mest - men de er nu alligevel fine begge to :)

    Hej Vibe
    Tak :-) Ja han er en sød dreng, så kan vejret jo ikke blive andet end godt ;-)
    Også et stort tillykke med din søn. Så har I lige så mange 'problemer' med at holde drengefødselsdag som os - de er alle taget på ferie!

    SvarSlet
  5. Stort, stort tillykke med ham!

    SvarSlet
  6. Stort tillykke med sønnekes fødselsdag, hvor er det skønt at have sådag en størrelse i huset. Ha en rigtig dejlig dag:)

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Mange tak, jeg tror helt sikkert, at han har haft en dejlig dag - han havde ønsket sig, at vi spiste på restaurant, så vi er lige kommet hjem fra en hyggelig middag.
    11 år er også en herlig alder -og hvor kan man nu få mange dejlige snakke nu :-)

    SvarSlet
  8. Den er dejlig den hvide rose - jeg kan godt lidt at de ikke er så "overfyldte" - den minder mig om min mors gamle kolonihave roser for år tilbage.
    Tillykke med sønnen. Jeg har også fornøjelsen af en sådan 11-årig lille fyr, der er ved at vise sin personlighed og humor - ret hyggeligt og sjovt.
    hilsen Berit

    SvarSlet
  9. Hej Berit
    Ja, jeg er også til de knap så fyldte her i haven:-)
    Du har ret - personligheden begynder at vise sig nu og det nyder jeg meget :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad