Gå videre til hovedindholdet

Havehi og restaureret område

Jeg har været noget fraværende på bloggen. Jeg tror, at jeg gik meget tidligt i "have-hi" i efteråret og siden har jeg stort set ikke været i haven. Det er blevet til en lille rundtur derude - engang imellem og kun ganske kort. Men jeg kan mærke, at lysten lige så stille begynder at snige sig ind igen.

Men ingen jeg gik i "have-hi" var der gang i et projekt, som jeg ikke har fået vist her på bloggen.

Bedet så sådan ud i 2012 og du kan læse lidt mere om det her. I 2013 havde vi besøg af haveteam Brixgaard - de skønne venner, som vi deler haveweekender med - og da røg det store birketræ.
Bedet har jeg flere gange forsøgt at komme i gang med, men det har ligesom været for stor og uoverskuelig en opgave.

Men i oktober var det energiske og skønne haveteam Brixgaard igen på besøg. Og bedet fik en ordentlig overhaling. Jeg havde selv tanker om, at vi skulle fjerne alt undtagen de viltre asters, som er meget svære at udrydde. Og så ville jeg plante et æbletræ i midten af bedet med asters underneden.

Men som altid når jeg arbejder, så former planerne sig. Og sammen med Brix'erne fandt vi frem til denne løsning.

Vi valgte at lægge kirkegårdsgrus i bedet - med fiberdug under selvfølgelig. Og stedet for ét æbletræ blev der plantet tre søjlefrugttræer; kirsebær og blommer. Jeg synes, at det er er et supergod måde at få højde i denne del af haven - apropos månedens tema i Havefolket. i

Vi fik fjernet en del jord mellem stenene og har nu fået en skøn pigstenssti næsten rundt om området. Måske får jeg engang overskud til at fjerne flisebelægningen og erstatte den med en pigstensbelægning!

Zinkkarret var en nødvendighed og hvad hullerne foran zinkkarret skal bruges til, vil jeg kommet tilbage til i et andet indlæg.

Men hvor er jeg glad for at også der også er kommet styr over denne del af have, som hermed er omdøbt fra birketræsbedet til søjleespalierbedet :-)

Kommentarer

  1. Hej Susanne.Dejligt at høre fra dig igen............du har været savnet.
    Og det er da blevet en fin lille frugtlund du har lavet.
    Er vild med dine pigstens belægning................samler selv sten til en lille sti.
    Jeg er da lidt spændt hvad de huller skal bruges til.God aften knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette :-)
      Ja, jeg synes det er blevet rigtig godt med tre forskellige frugttræer på så lidt plads. Der er dog størst erfaring med æbler som søjletræer, men nu må vi se hvordan det går med blommer og kirsebær.
      Håber du finder mange sten, så du snart kan få lavet en lille sti - der er meget charme over sådan en sti :-)

      Slet
  2. Hej Susanne
    Dejligt du er tilbage på bloggen.
    Du har da virkelig fået lavet en forvandling i din have og jeg er helt enig i at der er meget charme over en pigstenssti, jeg er selv meget meget glad for de pigstensbelægninger vi har her i haven. Glæder mig til at følge dit projekt.
    God dag.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita :-)
      Ja, der sker noget og det er virkelig en gave, at haveteam Brixgaard kommer og hjælper - alting går meget nemmere og hurtigere, når vi er flere om det.

      Og jeg vil selvfølgelig prøvet på, at følge op med billeder fra det nye område, når jeg kommer længere :-)

      Slet
  3. Du er måske ved at forandre et problembed til et yndlingsbed. Det ser i alt fald find ud, og bliver endnu bedre, når træerne giver noget højde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg :-) Og jeg er noget spændt på hvordan frugttræerne vil arte sig og glæder mig til at se bedet med blade og fyldte "beholdere".

      Slet
  4. Det var en god løsning, det ser fint ud.

    SvarSlet
  5. Sådan et team Brixgaard kunne jeg da også godt bruge :) Bedet er kommet til at se så fint ud og det er da en ret stor forvandling med en større enkelhed - det er fint.
    Velkommen tilbage.
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt med sådan et team - det rykker bare :-)
      Ja, der er meget forskel på før og nu og du har helt ret - det er blevet meget mere enkelt og lettere at holde.

      Slet
  6. Hej. Det var herligt at høre fra dig igen og det er en god løsning I har lavet i dit bed. Herligt med sådan et team. Det var en stor forvandling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja, en stor forandring og en forandring bestemt til det bedre, som jeg glæder mig til at arbejde videre på.

      Slet
  7. Velkommen tilbage på bloggen. Rart at høre fra dig igen.

    Det ser ud til at være en fin løsning I der har fundet - tillykke med det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja, jeg er faktisk ret glad for den fundne løsning. Og så bliver der ovenikøbet et udbytte, som kan spises - det bliver dejligt.

      Slet
  8. Sikke flot det blev, det er bare noget helt andet og jeg kan godt forstå at du er glad for det. Det er noget af et ryk det kan give at få besøg af sådan et team :-)
    Det er dejligt at høre nyt fra dig her på bloggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg kan også mærke, at det er dejligt at være tilbage :-)

      Det er så dejligt, at vi kan hjælpe hinanden - jeg havde aldrig fået alt det lavet i haven, hvis det ikke var fordi Brix'erne havde været her. Det er en stor gave :-)

      Slet
  9. Der er ikke noget bedre end at få styr på en plet i haven, som længe har irriteret - og hvor fint, når man kan slå sig sammen om arbejdet, det gør det så meget hyggeligere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at det er sådan en dejlig fornemmelse, når et "irriterende" bed bliver ordnet. Og ja, udover at vi får en masse fra hånden, så er det rigtigt hyggeligt at være sammen om det - snakken går på en helt anden måde end hvis man "bare" sidder i sofa'en.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad