Gå videre til hovedindholdet

Tilløbere

Det blå bed står utroligt flot endnu - det er jeg bare så glad for. Der er flere planter, som har blomstret over en rigtig lang periode eksempelvis katteurt, voksurt og ærteblomst og det ser heldigvis ud til, at de bliver ved noget tid endnu.



En anden trofast plante er rosen 'Rhapsody in Blue'. Den første blomst viste sig sidst i maj, så den har præsteret en blomstring på knap tre en halv måned. Også den ser ud til at ville fortsætte blomstringen - den har ihvertfald flere knopper klar til udspring.

Bedet anlagde jeg - som nogen sikkert husker - i efteråret 2011. Jeg bliver mere mere og mere overbevist om, at der har været et staudebed der tidligere. For der er dukket ihvertfald tre stauder op, som jeg ikke har hverken plantet eller sået i bedet.


Natlys og lammeøre kan være kommet fra andre steder i haven idet jeg har dem begge i forhaven. Det underlige er bare, at de aldrig er dukket op i andre bede. Natlysen skal fjernes idet den ikke er blå ... Godt nok er den komplementærfarve og spiller flot op mod de blå blomster, men dette bed vil jeg gerne beholde monokromt.

Lammeøren får derimod lov til at blive - den spiller fint sammen med de andre blå.


Men lupiner har jeg aldrig haft i haven. Den står tilpas langt fra andre planter, så frøet kan derfor ikke være kommet med blandt andre planter. Så det må være en 'left over' fra et tidligere bed.

Om den får lov til at blive i bedet vil tiden vise - men spændt er jeg ihvertfald på hvilken farve blomsten har, når den forhåbentligt blomstrer i den kommende sæson.


Kommentarer

  1. Nej hvor heldigt. OG SPÆNDENDE!

    lupiner er jo så skønne! Bliver sjovt at se, hvilken farve.....
    Utroligt hvilken underholdning, ens have kan byde på! hvad skal vi dog med tv?

    SvarSlet
    Svar
    1. Thi hi - du har fuldstændig ret; havd skal vi dog med TV, når vi kan få så meget spænding over så lang tid i haven ;-)

      Slet
  2. Hvor er det dejligt, du har får lavet et bed, som du er blivet glad for :-) At der så dukker plante op du ikke selv har plantet, gør det hele lidt mere spændende. Lammeørernes grå løv er smukt sammen med både blå og hvide blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt skønt at et bed også kan lykkes i først hug :-)

      Ja, det tænker jeg også, så den får lov til at blive sammen med de blå og så håber jeg, at den vil brede sig godt i bedet.

      Slet
  3. ... og tak fordi du bragte Rhapsody in Blue på banen (igen?) - den må helt sikkert være selvskreven til mit blå bed. Hvor sjovt med "nye"planter - man får sine små overraskelser ind i melllem og lammeøre er da en skøn plante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rhapsodyen er skøn, så den bringer jeg gerne på banen. Hvis du har rent blå farver i dit blå bed, skal du lige passe på, for den er ikke blå men nærmere violet. Den passer derfor ikke helt i mit blå bed, men den har fået lov at stå, fordi den er så flot.

      Lammeøre må meget gerne formere sig godt, for den holder jeg også meget af.

      Slet
  4. Herligt med ny tilflyttere i haven! Det er da overraskende med sådanne selvsåede planter. Ja katteurt kommer igen og igen, hvis man husker at plukke og det gælder også ærteblomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt nok så har jeg ikke plukket en eneste af katteurten og på trods af det, så bliver den bare ved og ved med at blomstre - herligt.

      Men ærteblomsterne har jeg ikke været så flittige med at pudse og det ses på blomstringen. Nu er der pudset og så håber jeg, at de kommer med en rigtig god slutspurt.

      Slet
  5. Det gør det hele lidt mere spændende, når der sker ting bedene, som ikke er planlagte.
    Sikken en flot farve på rosen, og den arbejder da virkelig for sagen med så lang en blomstringstid

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til som fast læser :-)

      Ja, der er sjovt at finde uventet. Og så er en sæson lang når man skal vente på at se hvilken farve ex. en lupin har.

      Det er utroligt at rosen fortsætter ufortrødent - den kan absolut anbefales :-)

      Slet
  6. Rhapsody in Blue har længe stået på min ønskeliste. Jeg skal lige gjort plads til den det rigtige sted ;-)

    Nogle af tilløberne kunne vel også være kommet ind i haven sammen med bytteplanter. Der får man nogle gange lidt ekstra bonus i potten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver dejligt for dig, at få Rhapsody i haven - den er jeg SÅ glad for.

      Du har ret i, at de kunne være kommet med bytteplanter. Synes bare ikke, at det kan være tilfældet med lupinen, for den stod midt i det hele ca. 50 cm fra andre planter. Men måske kan den være faldet fra, mens jeg har skilt nogle bytteplanter fra hinanden. Men er det ikke også muligt, at den har ligget i jorden og bare ventet på lys? Eller kan den ikke overleve over 10 år i jorden - ville den så være rådnet?

      Slet
  7. Skønne overraskelser i dit skønne blå bed Susanne - det bliver spændende med den lupin ;0) Din Rhapsody er bare smuk....og skønt når roserne blomstre hele efteråret også.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt med overraskelser - og disse er der ingen der bliver skuffede over, hvis man ikke kan lide dem. Så sætter vi dem bare i en anden kontekst.

      Jeg er meget imponeret over rosens lange blomstring - det kan jeg li' :-)

      Slet
  8. Hej Susanne
    Dejligt du også nød besøget på Overdam. :)
    Det kunne SA have været hyggeligt at rende på hinanden.
    Jeg har iris sibirica hvis du vil have nogle til dit blå bed. Dem er jeg ret vild med og selv efter blomstringstid er bladene så kønne.Kh Eva

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad