Gå videre til hovedindholdet

Bjergknopurt

Jeg har været væk fra haven fra fredag morgen til søndag aften. Og jeg skal da love for, at der er sket meget de sidste par dage - det ses rigtigt, når man er væk et par dage. Hvor meget det har regnet her de sidste par dage, har jeg ikke overblik over, men regnen har helt sikkert også hjulpet på planternes grokraft.

Den blå bjergknopurt stod med grønne kogle-skæl-agtige knopper torsdag aften. Og nu står den med masser af smukke blå og luftige blomster med en sort og lyserød midte.

Knopurten er god til at selvså sig, så derfor kommer den flere steder omkring drivhuset. Men for at undgå, at den selvsåer sig, så det en god idé, at fjerne de visne blomster - og ærligt talt, så er de visne blomster altså ikke et kønt syn. Som 'tak' for at de visne blomster fjernes, kvitterer planten med flere blomster og sæsonen kan dermed forlænges.

Desværre har bjergknopurt tendens til at få meldug, men så klipper jeg gerne planten ned og fjerner de angrebne dele af planten. Ikke længe efter nedklipningen skyder planten friske blade igen.

Blomsten er fin at anvende som snitblomst og holder endda nogle dage i en vase. Den afklippede blomst har tendens til at drysse og grisse lidt, men det er en smuk blomst, at have stående i en vase, så hvad gør lidt drys!

Kommentarer

  1. Nå, det er det den hedder.
    Fik for flere år siden en pose "overskuds-stauder" fra en kollega - navnene gik vi ikke så meget op i på det tidspunkt ;-) Så blev jeg det klogere - tak for det. Beskrivelsen passer præcis....

    SvarSlet
  2. Du er velkommen Mette - dejligt, at vi kan 'hjælpe' hinanden :-) Og en pose overskudsstauder er da mindst ligeså godt som en pose blandet slik ;)

    SvarSlet
  3. Jeg kender den kun som knopurt. Er det en anden? Jeg lader dem også så sig selv, og flytter dem hen, hvor jeg synes de passer.
    Det med regnens fugtgivende værdi i jorden, er nu lidt overdrevet på mine kanter ;-)

    SvarSlet
  4. Ja, bjergknopurten, som den rigtigt nok hedder, er smuk - mine er også begyndt at blomstre nu - jeg har en rosa og en hvid, nå ja, og en hvid med lilla midte.

    Smukt foto :-)

    SvarSlet
  5. Jeg elsker knopurten. Den er flot intens blå, dufter dejligt men er desværre altid vel besøgt af myrer, som skal børstes af, inden turen til vasen.

    SvarSlet
  6. Min bjergknopurt var en af de planter, som jeg mistede her i vinter :(

    Jeg kan lige som du, se en forandring, når man har været væk fra haven en weekend. Det er utrolig, hvad der kan når at ske på så kort tid. Med vand og varme går det endnu stærkere.

    SvarSlet
  7. Kære Susanne.
    Min erfaring med spanske margueritter er nu også at de er rimelig nemme at formere ved stiklinger, det er første gang jeg ikke rigtig har været heldig.
    Bjergknopurt..så det er det den hedder, havde mange i vores tidligere have, de spredte sig villigt også hos os.

    SvarSlet
  8. Hej Ina
    Jeg kalder den 'i skyndingen' også for knopurt, men som Marlene skriver, så er det den samme. Håber du har fået jordens fugtgivende egenskaber frisket op her den sidste døgns tid - her har det i hvert fald regnet godt.

    Hej Marlene
    De hvide og rosa må være smukke?

    Hej Diane
    Jeg synes ikke, at jeg tidligere har haft problemer med myrer. Men det vil ikke undre mig, at jeg får det i år - for der er da godt nok mange myrer i haven i år.

    Hej Madam Bæk
    Ærgerligt at miste den til kong Frost. Og her torede jeg, at bjergknopurten var meget hårdfør!
    Når man går i haven hver dag, så er det ikke så synligt. Men utroligt, at én weekende kan gøre en stor forskel.

    Hej Henrik
    Skønt at vi kan opklare mysterier via vores blogge ;-)

    SvarSlet
  9. Ja, de er smukke - synes dog ikke, min lyserøde er så lyserød i år (??) Den er mere lyslilla.

    SvarSlet
  10. Hej igen Malene
    Lys lilla lyder nu heller ikke helt tosset til sådan en luftig blomst :-)

    SvarSlet
  11. Hos mig er det en 'hadeplante' :O(
    Jeg havde en hvid på et tidspunkt - men den har jeg vist fået taget livet af i min luge iver :O)

    SvarSlet
  12. Hej Susanne
    Går ud fra at det er fordi den spreder så mange frø, at du synes den er en hadeplante? Den skal holdes nede for eller bliver det nemt en hadeplante.

    Men det må da alligevel være lidt ærgerligt, at du kom til at luge den hvide væk?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad