Gå videre til hovedindholdet

Godt arbejdsvejr til renovering

Efter sidste byge så var det da bare på med gummirøjserne og ud i haven. Og hvilket skønt arbejdsvejr og med det rigtige tøj på, så var det jo en ren fornøjelse at få jord under neglene.

Og det var selvfølgelig birketræs-bedet som trak, efter at vi havde fået fjernet de visne asterstoppe igår. Renovering af dette bed, er ét af mine have-mål for 2012 og det er skønt, at være kommet igang.

Men det er vist et større arbejde end jeg lige havde regnet med. Bedet er gennemvævet af rødder på kryds og tværs fra både efeu og liguster. Men et lille stykke kom jeg da.


Bedet her har fået lov at passe sig selv bortset fra lidt studsning i kanten i de sidste otte år, så da jeg først begyndte at grave, så fandt jeg ud af, at stenbelægningen faktisk gik helt ind til, hvor spaden er placeret. Jeg har da også irriteret mig over, at at der var så smal en passage, men det kan heldigvis blive anderledes.

Bagerst i bedet står både en mahonie og en spirea, som er blevet noget ranglede og hænger ud over belægningen. Heldigvis har jeg 'Politikkens visuelle Håndbog i beskæring', så den må jeg lige have besøgt for at se, hvordan hvordan jeg beskærer de to buske bedst.


Det bagerste område her i haven har som sagt fået lov til at passe sig selv, men efter at hækken er væk og stakittet er kommet op, så er urskoven forsvundet og jeg har en helt klar forventning om, at det bliver et rigtigt dejligt og hyggeligt område at gå tur i, når jeg engang er færdig med at renovere bl.a. dette bed.

P.S. Du kan se mere om mahonie på min plante-blog 

Kommentarer

  1. Det er skønt med alle de dejlige sten, der er dukket op i din have. Jeg glæder mig til at følge hvordan det bliver.

    SvarSlet
  2. Hvor dejligt med en ny tumleplads:-) Det skal nok blive godt!
    Jeg var en rigtig tøsetøs i dag og gad ikke at gå ud i haven pga. regnen. Fedt at du gjorde!
    -karina

    SvarSlet
  3. Det må være dejligt at komme igang. Sidste år lå der jo metervis af sne overalt på dette tidspunkt.

    SvarSlet
  4. @ Lene; det er vildt fedt, at finde alle de sten. Var i fotoarkiverne igår for at se, om jeg kunne finde billeder fra området der bag ved, men kunne desværre ikke finde nogle. Det havde ellers været meget lettere end at skulle 'famle' sig fem. Men er sikker på, at det bliver hyggeligt med tiden :-)

    @ K; heldigvis var det tørvejr her - dog ingen sol, men en dejlig temperatur for januar måned, så det var bare at gå i krig på den nye krigsplads :-) Jeg er meget spændt på, hvordan det ender, men er sikker på, at det ender godt :-)

    @ Helena; det er utroligt, at vi kan komme i jorden her i januar, men hvor er det dejligt at være få lidt afløb for forårsfornemmelserne :-)

    SvarSlet
  5. Lycka till med renoveringen av planteringen. Eller den arkeologiska utgrävningen :-), jag tänker på den stenbelagda gången som du "hittade".

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  6. @ Anna; thi hi, ja det er nærmest en ærkæologisk udgravning ;-) Tak, det bliver spændende at se, om jeg finder mere :-)

    SvarSlet
  7. Du har godt nok været flittig i dag, jeg synes at det har været en vandkold dag, så jeg har ikke været meget ude. Men der er da lidt at se til for dig med det bed, det bliver spændende at se hvor mange sten du finder.

    SvarSlet
  8. Er næsten helt misundelig på dig... at du har været i haven idag... jeg havde ikke tid.
    Det er jo guld du der har gravet frem, og sikke en overraskelse :o)
    Det blir spændende at følge din renovering...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  9. Dejligt at få taget hul på et nyt projekt :-)
    Det er bare med at få taget hul på det hele, så skal du nok få det op. I vores forrige have ryddede jeg rigtig mange m2 efeu, så det kan lade sig gøre ;-)
    Både mahonia og spirea ville jeg klippe hårdt tilbage, så de kunne skyde påny og blive tætte og fine igen. Det anbefales, at man gør det i foråret efter blomstring med mahoniaen, men uanset hvad plejer de at skyde ret godt. Alt afhængig af hvilken spirea det handeler om, er det eneste der kan ske ved at klippe den ned nu, at den ikke får blomster i år, hvis det er en der blomstrer på 2. års skud.

    SvarSlet
  10. @ Lisbeth; vi fik heldigvis kun vand til middag og derefter var det tørvejr med fornuftig temperatur - skønt :-)
    Ja, der er noget at gå igang med, men er sikker på at det bliver godt - engang.

    @ Bettina; det kan jeg godt forstå - det var skønt at få brugt lidt energi på haven i det dejlige vejr :-)

    Jeg var klar over, at der var en stenbelægning, men ikke at den var så bred - det bliver godt, at få den frem i lyset og få en noget bredere passage :-)

    @ Vivi; jeg har også ryddet mange kvm efeu andre steder i haven, men det kræver tålmodighed og kræfter, når der også er masser af andre rødder. Men er helt sikker på at med vedholdenhed og knofedt, så skal jeg nok få fjernet det 'skidt', som breder sig uhæmmet.

    Ja, jeg ved faktisk ikke, hvilken spirea der er tale om, men hvis det kun er dette års blomstring jeg mister, så er det næsten det værd. Og mahonien er så ranglet at der kun er få blomster. Så jeg følger nok dit råd og klipper det hele kraftigt tilbage. Tak :-)

    SvarSlet
  11. ...det er nok værd at bevare det, som kan vokse dér under birken... Her hos os tager birken i hvert fald rigtig meget vand, så beplantningen og plænen omkring er lidt sølle.
    Da vi var i Claus Dalbys have i august spurgte jeg ham, hvad han gjorde for at få planterne til at gro så fint under den hængebirk han har midt i haven, og han svarede "ingenting". Måske handler det bare om at arbejde nok med jorden, så birkens rødder ikke får så megen magt i jordpverfladen?
    Hej fra Line

    SvarSlet
  12. @ Line; du har ret i, at det er bedst at bevare det der er etableret der i forvejen. Derfor vil jeg også beholde både spirea, mahonie og nogle af asterserne. Derudover er der en lav stedsegrøn, som danne en lav hæk på den ene side, som også får lov at blive der.
    Du har også ret i, at birken drikker meget, så det skal være skygge og tørketålende planter, som der skal suppleres med i bedet. Men der skal helt sikkert noget mere ind, for ellers bliver bedet for kedeligt.

    SvarSlet
  13. Sikke et arbejde, du der er kommet igang med. Det er da også den perfekte årstid, for hvis det var varmt, ville det nok ikke være så sjovt at slås med alle de rødder.
    Det må være skønt at grave sten frem på de måde :-)
    Det bliver helt sikkert et hyggeligt sted, når du er færdig med det.

    SvarSlet
  14. Hold da op en energi. Jeg tror lige det var birketræet du ville i gang med. Vi har planer om at fælde vores pga størrelsen fordi det stjæler alt vandet fra vores planter. Og så har vi en lille have, så det er efterhånden et stort træ og have stående. Og jeg drømmer lidt om et hvidt bed lige under træet.

    Glæder mig til at se resultatet. Det lyder spændende.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  15. Jamen Susanne.....det var da en helt fantastisk dejlig bred stenbelagt sti der pludselig dukkede frem - er sikker på at dine forventninger om en skøn ny plet i haven bliver indfriet.

    Knus Dorthe
    og fortsat god arbejdslyst

    SvarSlet
  16. Hvor får du dog al den energi fra på denne årstid. Jeg ville have været i haven i går men jeg opgav. Det var da alt for våd og kold, så jeg valgte den varme stur i stedet for.
    Et stor arbejde du der har gang i.

    SvarSlet
  17. @ Hanne; du har fuldstændig ret i, at det var det helt rigtige vejr til at knokle med rødder og sten - det er ihvertfald muligt at arbejde sig til varmen :-)

    Ja, det er jo ligesom at finde skatte :-)

    @ Lise Lotte; du har ret - birketræet stjæler rigtig meget vand fra de omgivende planter, men foreløbig får det lov at stå og danne højde i haven. Og så kan vi se den flotte hvide stamme fra terrassen og huset. Så foreløbig har det fået lov til at overleve selvom det efterhånden er meget højt og jeg er allergisk overfor det. Istedet så må vi finde planter til bedet under, som er skygge- og tørketålende

    Jeg kan også sagtens se et hvidt bed med den flotte stamme i midten for mig - håber der findes hvide stauder itl det :-)

    @ Dorthe; det er skønt, at stien er så bred. Uha ja, kan også se det for mig - drømme, drømme :-)

    @ Aase Marie; ved ikke rigtig hvor energien kommer fra, for jeg plejer altid, som i altid, at være gået i vinterhi. Måske det er vejret eller endnu bedre alt den havesnak og alle jeres dejlige blogge, som holder gejsten oppe :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad