Gå videre til hovedindholdet

Magnolien er sprunget ud

I fredags tog vi afsted til Jylland. Første stop var mine forældre og selvfølgelig blev det til en tur rundt i haven, hvor det hele pibler frem i øjeblikket. Og som sædvanligt måtte jeg tigge en bid af en staude, som jeg faldt for. Denne gang var det den lyserøde lærkespore.
Jorden var knastør, da vi gravede planten op og potten med planten og jord blev ikke mindre tør af at stå i bilen hele weekenden, hvor vi har været til en skøn konfirmation. Havde jeg nu tænkt mig om, så skulle planten jo have haft en sjat vand inden den blev sat i bilen. Den så lidt vissen ud, da jeg plantede den, så jeg er noget spændt på om den har overlevet - og ellers må jeg jo bede om endnu et stykke.

Konfirmanden Amalie var med i den weekend, hvor vi fældede en masse i haven. Og Amalie var utrolig flittig med at få pakket grene i trailerne efterhånden, som de blev slæbt dertil. Så hvad var mere nærliggende end at "pakke" pengegaven sådan her ...
Det var en skøn konfirmation, hvor vi var inviteret lørdag eftermiddag til sønderjysk kaffebord. Lørdag eftermiddagen var fyldt med aktiviteter, snak og hygge og lørdag aften var der festmiddag.

Søndag formiddag var vi i Ribe Domkirke til en ualmindelig dejlig konfirmation. Præsten var fantastisk god og det var tydeligt at mærke, at hun havde en meget personlig kontakt til alle konfirmanderne. Og så må jeg indrømme, at det er en af de første gange, hvor jeg har hørt alt i en hel prædiken - den var bare god.

Efter kirken var der konfirmationsmiddag. Og så var det ellers hjemad efter en skøn weekend.
Og hvilket syn der mødte os i haven, da vi kom hjem - magnolien var sprunget ud. En smuk, smuk udsigt fra stuen.

Kommentarer

  1. Din lærkespore skal nok klare skærene og selvom blomst og løv forsvinder hurtigt, så skal løget nok overleve til næste år! Ja min magnolie er sprunget helt ud og er begyndt at drysse.... men det er et smukt syn.

    SvarSlet
  2. Det er et imponerende syn med så stor en magnolie der blomstrer. Jeg cykler en lille omvej hjem fra arbejde for tiden for at nyde synet i en have, som har et kæmpe eksemplar stående i fuld blomst.

    Kreativ gaveindpakning må man sige :)

    SvarSlet
  3. Det lyder som en hyggelig konfirmation - dejligt med en ordentlig præst. Præsten til Pers bryllup var bestemt ikke noget at skrive om.
    Lærkesporerne skal nok klare det, som Bente skriver er det kun løg.
    Hvor er din magnolia flot, så mange blomster er der ikke på min.

    SvarSlet
  4. En hyggelig weekend i det Sønderjyske kan jeg høre. Ja, præsten har jo alle muligheder for at tryllebinde et "publikum", han/hun sjældent møder. Den overvældende opmærksomhed magnolien får i dens korte blomstringstid er fuldt ud fortjent - den er vidunderlig. Min er endnu ikke sprunget ud, men bliver til stadighed fotograferet, når den gør. Morsom indpakning, som garanteret har gjort lykke.
    Hav en skøn regnvejrsdag - haven trængte godt nok til det

    SvarSlet
  5. Det lyder som en særdeles vellykket weekend. Lærkesporerne er jo knoldplanter, så der sker vel ikke noget på længere sigt ved, at de tørrer lidt ud.

    SvarSlet
  6. Lærkesporer er skønne og breder sig meget, når de først får fat- så dem skal
    du nok få glæde af!

    SvarSlet
  7. Sikken en fin lærkespore :) og en smuk smuk magnolia.
    Dejligt med en god weekend :)
    Kh.
    Marianne

    SvarSlet
  8. Hej Susanne.Dejlig tur i har haft til det Jyske.Og dejligt med en ordentlig præst.Kan godt forstå at du frydede dig over sådan en velkomst i den have.
    For det er da en skønhed.Min Susan er næsten sprunget ud.......dejligt syn.God dag knus Jette

    SvarSlet
  9. Dejligt med lærkesporer. De er åbentbart meget villige til at formere sig.
    Tidligere troede jeg de var en slags ukrudt, men de forsvinder jo igen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …