Gå videre til hovedindholdet

Haveselskabets have på Frederiksberg

Sådan kan planer pludselig ændre sig! Istedet for at gå i haven i det dejlige sommervejr, så lavede vi en aftale med et par fra familien om, at vi skulle mødes i Frederiksberg Have for at høre noget jazz til Copenhagen Jazz Festival.


Da vi havde hørt lidt jazz, så måtte de kvindelige familiemedlemmer lige få styret have-nysgerrigheden. Det første der mødte os var ovenstående træstammer - utroligt dekorativt, hvis man lige kan se bort fra plastik-møblerne som anes i baggrunden. Vejret var dejligt og derfor havde en del jazz-gæster søgt ind i skyggen.

Der er mange lange kig med klippede hække omkring, sådan at haven er delt op i mange mindre haverum. Her et haverum med store lange og rektangulære staudebede på hver side af græsplænen.
I de lange bede er der store grupper af forskellige stauder og kaldes derfor også for staudehaven. Stauderne er sammensat i forskellige farver, men i denne ende, hvor billedet er taget er det fortrinsvis de blå, lilla og grå farver. Staudehaven er designet af havearkitekt Jane Schull.

















I et andet haverum er der farveafstemte bede med ex. stjerneskærm, roser, alunrod og storkenæb med purpur blomster og/eller løv. Foto'et jeg tog af det bed, yder desværre ikke farverne den kredit de skal have, så derfor intet billede derfra.

Der er flere haverum med vand brugt på forskellige måder. I dette haverum er der lavet små kanaler med vand, som derved opdeler haverummet i mindre rum. Der er lavet pergola'er, espalier men også bare stolper, hvorpå der gror forskellige klatreplanter.


Resten af familien havde fået nok af musikken og stødte derfor til de kvindelige medlemmer mens vi var i et haverum med vand. Her er der også mulighed for at 'gå på vandet', så det måtte sønnike selvfølgelig afprøve.

Have-anlægget inde midt på Frederiksberg, er noget større end forventet og der er mange forskellige have-udtryk at forholde sig til. Vi nåede desværre ikke at se det hele, så der er grobund for, at jeg skal derind igen for at suge til mig. Og jeg kan da varmt anbefale en have-tur på Pile Allé på Frederiksberg :-)

Kommentarer

  1. Tak for kigget i Haveselskabets Have, sådan nogle steder kommer jeg af gode grunde ikke lige, men så kan jeg jo nyde billederne her på bloggen.

    SvarSlet
  2. @ Lisbeth; du er så velkommen til at suge til dig her :-)

    SvarSlet
  3. Hej Susanne
    Det lyder som en dejlig lørdag for hele familien. Der skal jeg forbi en dag...
    Hilsen Lone.g

    SvarSlet
  4. @ Lone; det var en dejlig dag, hvor vi også spiste frokost i én af de gamle haver :-)

    SvarSlet
  5. Dejligt at få et kig i haven..Det er lidt langt væk for mig at tage på besøg men man kan jo altid planlægge en tur :)

    SvarSlet
  6. @ Karina; hvis du er herovre alligevel, så er haven helt sikkert en tur værd :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad